Er ikke rib´en vedlikeholdsfri sa du?
Gummibåt og rib blir stadig mer populært!
Slik øker du levetiden og annenhåndsverdien på din rib
Rengjøring og stell av duken gjøres ved å bruke såpe med rensemiddel beregnet for gummibåt. Hos oss får du produkter som kan brukes både til PVC-pontonger og til dyrere hypalon/neopren-pontonger. Skrubb og vask med myk børste eller svamp, og skyll godt med mye ferskvann. Glassfiberbunnen på en rib kan med fordel poleres innvendig for å bli mer motstandsdyktig mot flekker og smuss. Skal det påføres bunnstoff så husk å bruke et produkt beregnet for pontonger. Rur på undersiden av duken fjernes med egnede syreprodukter – ikke gå løs på skjell og groe med verktøy.
Unngå solsteken
Til slutt smøres pontongene inn med en sealer eller en voksbasert coating for å skape en hinne som beskytter mot sol og saltvann. Er pontongene falmede og matte i fargen har vi produkter som fremhever glans og farge. Er duken derimot blitt klissete er det et tegn på at de er ferd med å takke for seg, og faren for lekkasjer eller brist bør tas på alvor. Å la gummibåten ligge i solsteken sesongen gjennom, uten trekk eller nødvendig behandling, vil på sikt ødelegge den. En enkel havnepresenning er en god investering.
Foto: Båtens Verden
Husk lappesaker
Det aller viktigste er at pontongene holder på luften. De fleste pontonger ødelegges av for lite luft, eller for mye luft. Sørg for riktig lufttrykk hele sesongen. Med flere kammer skal ikke en båt med pontonger gå ned om det blir et hull. Husk at om båtens kammer pumpes opp maksimalt én etter én kan skottene bli ødelagte. Helt tomme kammer bør fylles litt etter litt på rundgang. Lappesaker bør man alltid ha med uansett. Da trengs også rødsprit eller aceton for å avfette. Husk at det brukes ulik limtype til henholdsvis hypalon og pvc. Klipp ut en lapp med litt godt overmål, og rund av kantene for å unngå hjørner som løsner igjen. Helst bør hull limes med lapp både innvendig og utvendig. La limet og lappen tørke et døgn med litt belastning.
Slepe eller løfte?
Skal båten din brukes som slepejolle kan et flytetau være smart for å unngå problemer, og vil du ha båten på plattformen kan det monteres snap davit eller ulike typer krybber. Husk å sikre godt med stropper uansett. Er jolla liten vil en bærbar påhengsmotor med innebygget tank ofte være førstevalget. Enkel service kan bestå av å spraye mekaniske og elektriske komponenter med smørende og fuktdrivende spray, samt å bytte girolje, tennplugger og bensinfilter. På en firetakter trengs det vinterkonservering, mens en totakter kan bare kjøres i ferskvann og tømmes. Husk å bruke ny bensin for å unngå trøbbel, og ikke glem dødmannsknappen før du begynner å dra i snora.